Analýza akcie Toyota: Pozitivní vliv aféry Dieselgate
O aféře dieselgate spojené s německou automobilkou Volkswagen toho bylo napsáno více než dost, a to zejména v negativním slova smyslu. Existují však subjekty, které z „cizího neštěstí“ mohly jednoznačně těžit. Jedním z nich je Toyota Motor Corporation, největší výrobce osobních aut na světě.
V průběhu července 2015 se v médiích objevily zprávy o změně na vedoucí příčce automobilového sektoru – Volkswagen předběhl Toyotu v počtu prodaných vozů za první polovinu roku 2015.
Německá radost však netrvala dlouho, před koncem září se světem rozletěla zpráva o podvodech s emisemi a preference zákazníků se (byť nepatrně) odklonily jinam.
Toyota: Největší automobilka světa
O místo na pomyslném výsluní se již roky přetahují tři automobilky – americká General Motors, Volkswagen a právě Toyota. Od roku 2008 na prvním místě úřaduje japonský výrobce, byť s krátkou přestávkou v roce 2011 (přírodní katastrofa – tsunami v Japonsku).
Lze číslům věřit?
Kredibilita výrobců aut byla v uplynulém roce značně poškozena. Lze považovat údaje o počtu prodaných automobilů jako pravdivé? Pravděpodobně nelze.
I automobilky se snaží uměle nafukovat čísla. Ve Volkswagenu pro tyto údaje mají zvláštní zkratku - UBAR*
Mezinárodní organizace automobilových výrobců (OICA) tak sleduje fyzickou výrobu, nikoliv prodané kusy. To znesnadňuje manipulaci s daty a přitom zachovává objektivitu, skladování automobilů není nejlevnější záležitost, kapacity jsou omezené a tím pádem statistiku nelze závratně zkreslovat.
Údaje o výrobě a prodejích se často zaměňují, v tomto článku se předpokládá totéž zjednodušení.
(pozn. – údaje zahrnují všechny značky koncernů, vč. užitkových vozů)
Ať už je na vedoucí pozici kterákoli společnost, jedno je jisté, v loňském roce prodeje vozů lídrů odvětví spíše klesaly, což mimo jiné zapříčinila aféra s emisními podvody či zadrhávající se ekonomika Číny.
Samotná Toyota zaznamenala pokles o 2 % i kvůli slabší poptávce po značce ze zmiňované Číny.
Jak vypadá situace na největším trhu s automobily?
Čínská asociace automobilových výrobců (CAAM), která sleduje data o výrobě a prodejích automobilů, reportuje slábnoucí růst trhu. Růst prodeje osobních i užitkových vozů se podle předpovědi CAAM bude v letošním roce pohybovat kolem šesti procent.
Vzhledem ke změnám v příjmové struktuře a růstu bohatství v nejlidnatější zemi světa se mění přirozeně i struktura poptávky po automobilech. Značky jako BMW, Mercedes či Audi (člen skupiny Volkswagen) zažívají v posledních letech hotové žně. Naopak střední a nižší třídě vozů se příliš nedaří.
Pohled na kvalitu vozů Toyota
Nyní se přesuňme od účetních a statistických výkazů k empirickým datům. Odedávna platí, že Japonsko rovná se kvalita. Lze to tvrdit i o současnosti?
V sektoru automobilů nižších tříd, kde ceny od roku 2008 prošly výrazným snížením, existuje přirozeně velký tlak na redukci nákladů. Výrobci se snaží již v základních výbavách nabídnout pohodlí a komfort, dříve dostupné jen za tučný příplatek.
Toyota vsadila na poněkud odlišný přístup. U levnějších modelů a nižších výbav parkovací senzory či zabudovanou GPS navigaci rozhodně nenajdete. Po nastoupení do vozu se můžete dokonce cítit, že japonskému výrobci malinko ujel vlak.
Opak je pravdou, co není vidět navenek, je uvnitř – Toyota nikdy neustoupila od přísných požadavků na kvalitu pohonných jednotek, podvozku, brzd či karoserie.
V nedávno publikovaném TÜV Auto Bild reportu 2016, který vykazuje statistiky poruchovosti u automobilů různých stáří a počtu najetých kilometrů se Toyota umístila velmi dobře. Její vozy nižších a středních tříd se zařadily po bok luxusních (a tedy mnohem dražších) vozidel, jako např. BMW, Mercedes, či Porsche. Volkswagen uspěl se značkou Audi, které však patří rovněž do vyšších cenových kategorií.
Akcie Toyota
Od začátku roku odepsala akcie společnosti Toyota 8 %. Svezla se přirozeně na vlně výprodejů a negativního sentimentu trhu.
S cenou zahýbala data o prodeji aut z USA, oznámení o rušení značky Scion či zklamání z údajů o zisku za konec minulého roku (EPS 3,3 dolarů oproti oček. 3,4). Toyota se začíná blížit velmi zajímavému ocenění v porovnání s konsensem analytiků, cenou 138 dolarů.
Vliv aféry dieselgate
Je nutno dodat, že dieselgate se společnosti fundamentálně nijak nedotkl. Toyota si zakládá na důvěře svých zákazníků a nic nenaznačuje tomu, že by ji mohla ztratit.
Ostatní automobilky, například Renault, Hyundai, Citroen, Fiat nebo Volvo, by do budoucna mohly mít v tomto ohledu problémy. Emisní podvody nejsou ojedinělým jevem, ale pravděpodobně velmi rozšířeným fenoménem.
Výhled
Růst ziskovosti Toyoty bude podle odhadů zpomalovat, avšak v horizontu příštích několika let má společnost potenciál úspěchu. Je jen otázkou času kdy kontroloři vznesou obvinění vůči dalším nedisciplinovaným automobilkám. Jejich zákaznici budou jistě hledat spokojenost jinde. Třeba právě v Japonsku.
Autor: Filip Tvrdek, Sven Subotič
Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.
* Unsold, But AAK Reported – Neprodáno, vykázáno jako dodávky zákazníkům
Sven Subotič
Stane se Tiffany & Co opět akciovým šperkem?
Tiffany & Co je americká šperkařská společnost s téměř dvousetletou historií. Rok 2015 nebyl příliš úspěšný vlivem vnějších faktorů. Pro letošek a blízkou budoucnost se předpokládá naprosto jiný scénář.
Sven Subotič
Analýza akcie Ford: Nízká valuace a značný potenciál
Společnost Ford je významným americkým výrobcem automobilů s dlouhou tradicí. V současné chvíli dosahuje velice nízkého poměru P/E. Do karet Fordu hrají příznívé podmínky na trhu.
Sven Subotič
Černá budoucnost pro největšího kontejnerového přepravce na světě
Dánská skupina A.P.Moller – Marsk A/S se zabývá zejména námořní dopravou a těžařstvím. Vzhledem k současné situaci v těchto odvětvích nemá právě na „růžích ustláno“. V minulém roce přesto dosáhla čistého zisku 925 milionů USD.
Sven Subotič
Klub záporných sazeb: Proč uvolňování měnové politiky funguje jen někde?
Před několika lety by lidé považovali záporné úrokové sazby za nepovedený vtip. Dnes však tato situace není nijak vyjímečná. Centrální banky uvolňují co to jde. Proč tato politika někde funguje zatímco jinde ne?
Sven Subotič
Tištěná média v kurzu? Světovým odbytištěm se stane Indie
S rozšiřováním internetu do všech koutů světa je ústup tištěných médií nezastavitelný. V druhé nejlidnatější zemi světa se však děje takřka pravý opak.
Sven Subotič
Pandora: Zrození šperkařského hitu
Ještě před pár lety bychom si pod pojmem “pandora” nedokázali vybavit nic jiného, než mýtickou postavu z řeckých dějin, která otevřením skříňky přinesla bídu a utrpení.
Sven Subotič
Potenciál cykloprůmyslu
Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.
Sven Subotič
Fenomén stárnutí populace a investice do nemovitostí
Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.
Sven Subotič
Adidas: Ziskový potenciál zdravého trendu
Dnešní svět se pohybuje ve velkém množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu.
Sven Subotič
Elon Musk: Lze dosáhnout revoluce bez státní podpory?
Tesla, SpaceX, SolarCity mají jeden společný jmenovatel - Elon Musk. Dokázal by je Musk vybodovat i bez státní podpory?
Sven Subotič
Druhá šance pro kdysi úspěšné BlackBerry?
Kanadská technologická společnost BlackBerry má pravděpodobně to nejlepší za sebou. Poslední období, ve kterém se jí relativně dařilo, lze datovat mezi roky 2010 a 2011.
Sven Subotič
Krize na obzoru? Historicky úspěšný indikátor má jasno
Druhá polovina roku 2015 se nesla ve velice volatilním duchu. Postupně přicházely zprávy z Číny o zpomalování tamní ekonomiky, což zapříčinilo pokles cen na komoditním trhu.
Sven Subotič
Současná situace v evropském bankovním sektoru. Co naznačují klesající zisky?
Německá Deutsche Bank zaznamenala největší ztrátu v historii. Ostatním evropským bankám od krize klesá zisk. Je zde riziko další bankovní krize?
Sven Subotič
Zlato: Bezpečný přístav nebo nebezpečná spekulace?
Stejně jako plátno, kožešiny a hotovostní a elektronické peníze dnes, bylo zlato po tisíciletí považováno za prostředek nepřímé směny – za peníze.
Sven Subotič
Muž, který zlomil Bank of England - George Soros a jedna z nejvýnosnějších spekulací
Na měnových trzích působí velké množství subjektů, zdaleka nejsilnějším z nich je bezesporu centrální banka.
Sven Subotič
Nízká cena ropy a její důsledky pro soukromý i veřejný sektor
Když se v prosinci 2015 kartel zemí vyvážejících ropu OPEC rozhodl nesnížit svoji stávající úroveň těžby, cena ropy klesla pod svá minima z roku 2009. V současnosti* se pohybuje pod 40 dolary za barel.
Sven Subotič
Ukončení intervenčního režimu: Důsledky pro ekonomiku a domácnosti
Příští měsíc tomu budou dva roky, co ČNB využila měnověpolitický nástroj v podobě devizové intervence a oslabila kurz české koruny nad hladinu 27 CZK/EUR.
Sven Subotič
Uvolňování měnové politiky: Jaká centrální banka je nejagresivnější?
Uvolňování měnové politiky je na poli monetární ekonomie žhavé téma již několik let. Centrální banky jsou celosvětově velice aktivní. Jaká z nich je však nejaktivnější?
Sven Subotič
Situace na českém realitním trhu. Hrozí zde bublina?
O potenciálním riziku na trzích aktiv se v souvislosti s uvolněnou měnovou politikou mluví velmi často. Hrozí nám však něco podobného v České republice?
Sven Subotič
Energetická politika EU a její dopady na ceny elektřiny
Evropská unie se od 90. let 20. století snaží omezit závislost energetiky na neobnovitelných zdrojích. Hlavním motorem tohoto úsilí je ochrana životního prostředí a především snaha omezit dopady klimatických změn.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 69
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 351x