Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Černá budoucnost pro největšího kontejnerového přepravce na světě

Dánská skupina A.P.Moller – Marsk A/S se zabývá zejména námořní dopravou a těžařstvím. Vzhledem k současné situaci v těchto odvětvích nemá právě na „růžích ustláno“. V minulém roce přesto dosáhla čistého zisku 925 milionů USD.

Skupina Maersk

Skupina Maersk je separovaná do pěti oddělených částí. Jsou jimi kontejnerový přepravce Maersk Line, těžařská společnost Maersk Oil, dále terminálový operátor APM Terminals, operátor vrtných plošin Maersk Drilling a přepravní a servisní společnost APM Shipping services. Celkem má skupina Maersk zhruba 900 poboček po celém světě.

V loňském roce Maersk prodal svůj podíl v Danske Bank a v retailovém řetězci DanskSupermarked, čímž se z něj stala společnost soustředící se výhradně na dopravu a energetický sektor.

Maersk Line

Kontejnerový rejdař Maersk Line je největší přepravce svého druhu na světě. Jeho lodě mají souhrnnou kapacitu více než 3 000 000 TEU*, což je necelých 15 % globální flotily. Jedná se také o největší část koncernu Maersk – je v ní alokováno cca. 46 % kapitálu skupiny.

Poptávka po přepravních kapacitách v loňském roce dosáhla zhruba polovičního růstu oproti očekávání. V dobách optimismu bylo objednáno velké množství lodí, které dnes jen těžko nalézají uplatnění. Nevyužitá kapacita lodí Maersk Line se oproti loňsku zdvojnásobila.

Jak letečtí dopravci již dávno ví, nejdražší letadlo je to, které stojí na zemi. To samé platí i pro dopravu námořní. V současné době se zbrusu nové kontejnerové lodě nechávají zakonzervovat a bez využití stát v docích. Velké přepravní společnosti jsou sice schopné uplatňovat úspory z rozsahu, ale v dobách poklesu poptávky po dopravě musí přistoupit k nekompromisním opatřením.

Tržby za kontejnerovou přepravu loni klesly zhruba o 25 % na jednotku TEU. Do roku 2017 plánuje společnost propustit 4 000 z celkového počtu 23 000 zaměstnanců pozemního personálu. Je však nutné zdůraznit, že i přes výše zmíněné byl kontejnerový přepravce Maersk Line v uplynulém roce nejziskovější součást koncernu Maersk.

APM Terminals

Operátor kontejnerových a ropných terminálů APM Terminals trpí zejména kvůli zhoršující se situaci států vyvážejících ropu (Rusko, Brazílie, oblast západní Afriky) a dále celkovému snížení cen za přepravu kontejnerů a sypkého nákladu (dry cargo). Objem manipulovaného zboží za jinak stejných podmínek (bez započtení divestic) loni klesl o 1,1 %.

Maersk Drilling

Operátor mořských ropných plošin Maersk Drilling je velmi zajímavou součástí skupiny. V době kdy je téměř všechna mořská produkce ropy ztrátová a počet plošin v provozu klesá, dosáhl rekordního zisku 750 milionů dolarů.

Společnost úspěch přikládá vysoké efektivitě, úsporám, vysoké časové výtěžnosti majetku a množství dlouhodobě uzavřených kontraktů. I v minulém roce uzavřela několik nových smluv o pronájmu. Lze však očekávat, že při trvale nízkých cenách ropy se bude situace rapidně zhoršovat.

Maersk Oil

O situaci v oblasti těžby ropy toho bylo napsáno více než dost. Podmořské vrty obecně patří k nákladnějším ložiskům černého zlata a Maersk Oil se potýká se ztrátou více než 2 mld. USD (2015).

Těžařská divize Maersk by potřebovala světovou cenu ropy alespoň na úrovni 45 až 50 dolarů za barel. Netřeba zmiňovat, že na této ceně ji letos očekává jen málokdo. Podle odhadů způsobí změna cen ropy o 10 dolarů za barel posun hospodářského výsledku společnosti o 350 mil. dolarů. Maersk Oil těžila v roce 2015 průměrně 312 000 barelů denně, což oproti roku 2014 představuje nárůst o 25 %.

APM Shipping services

Společnost APM Shipping services má v portfoliu 4 firmy. Maersk Tankers, která těží z vysokých objemů ropné produkce a momentálního nedostatku přepravních kapacit v oblasti přepravy ropy a rafinovaných produktů, dále společnost pro speciální námořní přepravu Maersk Supply Service, servisní a záchrannou společnost Svitzer a pozemního přepravce DAMCO. APM tvoří zhruba 10 % kapitálu skupiny Maersk a dosahuje dobrých výsledků – ROIC za rok 2015 na úrovni 9,5 procent je v souladu s cílem.

Za normálních podmínek funguje portfolio skupiny Maersk jako účinná diverzifikace, kdy zisky z vyšších cen ropy kompenzují ztráty způsobené zvýšenými náklady přepravních společností Maersk line a APM. Současná doba však tento přirozený hedging zcela popřela a jeho účinek prakticky vymazala. Nízká cena ropy se kombinuje s nízkými přepravními cenami v odvětvích kontejnerů a dry cargo. To současné době vytváří pro Maersk obdobu „perfektní bouře“.

Akcie

Akcie Maersk se obchodují na kodaňské burze s relativním oceněním P/E 39, což je výrazně více než u indexů odvětví ve kterých se firma angažuje – MSCI World energy index je na úrovni P/E 24 a Dow Jones global shipping index jen 10. V současné době je tedy výrazný prostor pro pokles její ceny.

Závěr

Maersk je bezesporu velmi zajímavá společnost jen kvůli výrazné odolnosti vůči současné situaci na ropném a přepravním trhu. Vzhledem k ničivým účinkům cen ropy na čistý zisk skupiny však lze očekávat, že krušné chvíle teprve přijdou a dojde k jejímu výraznému přecenění. Záleží jen na tom, jak dlouho cena ropy vydrží na současné nízké hodnotě. Podle aktuálních predikcí jen tak nezdraží.

Autor je analytikem společnosti Aura Invest Group

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.

*TEU: Twenty-footEquivalent Unit, ekvivalent dvacetistopého (cca 6,1m) kontejneru, základní jednotka objemu v kontejnerové přepravě)

Autor: Sven Subotič | středa 30.3.2016 11:00 | karma článku: 4,72 | přečteno: 79x
  • Další články autora

Sven Subotič

Stane se Tiffany & Co opět akciovým šperkem?

Tiffany & Co je americká šperkařská společnost s téměř dvousetletou historií. Rok 2015 nebyl příliš úspěšný vlivem vnějších faktorů. Pro letošek a blízkou budoucnost se předpokládá naprosto jiný scénář.

20.4.2016 v 14:41 | Karma: 0 | Přečteno: 30x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Analýza akcie Ford: Nízká valuace a značný potenciál

Společnost Ford je významným americkým výrobcem automobilů s dlouhou tradicí. V současné chvíli dosahuje velice nízkého poměru P/E. Do karet Fordu hrají příznívé podmínky na trhu.

14.4.2016 v 12:55 | Karma: 3,91 | Přečteno: 82x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Klub záporných sazeb: Proč uvolňování měnové politiky funguje jen někde?

Před několika lety by lidé považovali záporné úrokové sazby za nepovedený vtip. Dnes však tato situace není nijak vyjímečná. Centrální banky uvolňují co to jde. Proč tato politika někde funguje zatímco jinde ne?

21.3.2016 v 16:59 | Karma: 6,08 | Přečteno: 92x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Tištěná média v kurzu? Světovým odbytištěm se stane Indie

S rozšiřováním internetu do všech koutů světa je ústup tištěných médií nezastavitelný. V druhé nejlidnatější zemi světa se však děje takřka pravý opak.

15.3.2016 v 14:16 | Karma: 0 | Přečteno: 12x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Pandora: Zrození šperkařského hitu

Ještě před pár lety bychom si pod pojmem “pandora” nedokázali vybavit nic jiného, než mýtickou postavu z řeckých dějin, která otevřením skříňky přinesla bídu a utrpení.

11.3.2016 v 14:35 | Karma: 5,80 | Přečteno: 186x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Potenciál cykloprůmyslu

Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.

8.3.2016 v 14:35 | Karma: 5,02 | Přečteno: 136x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Fenomén stárnutí populace a investice do nemovitostí

Současným světem hýbe velké množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu. Na základě některých z nich lze postavit investiční nápady či odhalit nové příležitosti.

3.3.2016 v 14:32 | Karma: 5,27 | Přečteno: 249x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Adidas: Ziskový potenciál zdravého trendu

Dnešní svět se pohybuje ve velkém množství trendů. Některé lze snadno identifikovat, jiné hůře. Jeden představuje hrozbu, další pozitivní změnu.

1.3.2016 v 14:47 | Karma: 7,02 | Přečteno: 141x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Elon Musk: Lze dosáhnout revoluce bez státní podpory?

Tesla, SpaceX, SolarCity mají jeden společný jmenovatel - Elon Musk. Dokázal by je Musk vybodovat i bez státní podpory?

23.2.2016 v 14:03 | Karma: 6,21 | Přečteno: 188x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Analýza akcie Toyota: Pozitivní vliv aféry Dieselgate

Toyota je největší automobilka světa. Kvalita vozů je dle veřejného průzkumu na vysoké úrovni. Toyota si udržuje stabilní ziskovost. Zasáhla ji aféra německého VW dieselgate?

18.2.2016 v 18:05 | Karma: 5,63 | Přečteno: 116x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Druhá šance pro kdysi úspěšné BlackBerry?

Kanadská technologická společnost BlackBerry má pravděpodobně to nejlepší za sebou. Poslední období, ve kterém se jí relativně dařilo, lze datovat mezi roky 2010 a 2011.

11.2.2016 v 15:24 | Karma: 5,41 | Přečteno: 140x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Krize na obzoru? Historicky úspěšný indikátor má jasno

Druhá polovina roku 2015 se nesla ve velice volatilním duchu. Postupně přicházely zprávy z Číny o zpomalování tamní ekonomiky, což zapříčinilo pokles cen na komoditním trhu.

4.2.2016 v 17:06 | Karma: 7,95 | Přečteno: 238x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Současná situace v evropském bankovním sektoru. Co naznačují klesající zisky?

Německá Deutsche Bank zaznamenala největší ztrátu v historii. Ostatním evropským bankám od krize klesá zisk. Je zde riziko další bankovní krize?

29.1.2016 v 17:11 | Karma: 7,84 | Přečteno: 299x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Zlato: Bezpečný přístav nebo nebezpečná spekulace?

Stejně jako plátno, kožešiny a hotovostní a elektronické peníze dnes, bylo zlato po tisíciletí považováno za prostředek nepřímé směny – za peníze.

6.1.2016 v 18:46 | Karma: 7,33 | Přečteno: 268x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Muž, který zlomil Bank of England - George Soros a jedna z nejvýnosnějších spekulací

Na měnových trzích působí velké množství subjektů, zdaleka nejsilnějším z nich je bezesporu centrální banka.

30.12.2015 v 9:51 | Karma: 4,21 | Přečteno: 147x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Nízká cena ropy a její důsledky pro soukromý i veřejný sektor

Když se v prosinci 2015 kartel zemí vyvážejících ropu OPEC rozhodl nesnížit svoji stávající úroveň těžby, cena ropy klesla pod svá minima z roku 2009. V současnosti* se pohybuje pod 40 dolary za barel.

22.12.2015 v 9:53 | Karma: 7,94 | Přečteno: 166x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Ukončení intervenčního režimu: Důsledky pro ekonomiku a domácnosti

Příští měsíc tomu budou dva roky, co ČNB využila měnověpolitický nástroj v podobě devizové intervence a oslabila kurz české koruny nad hladinu 27 CZK/EUR.

7.12.2015 v 12:32 | Karma: 5,84 | Přečteno: 291x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Uvolňování měnové politiky: Jaká centrální banka je nejagresivnější?

Uvolňování měnové politiky je na poli monetární ekonomie žhavé téma již několik let. Centrální banky jsou celosvětově velice aktivní. Jaká z nich je však nejaktivnější?

30.11.2015 v 14:04 | Karma: 4,51 | Přečteno: 91x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Situace na českém realitním trhu. Hrozí zde bublina?

O potenciálním riziku na trzích aktiv se v souvislosti s uvolněnou měnovou politikou mluví velmi často. Hrozí nám však něco podobného v České republice?

23.11.2015 v 16:09 | Karma: 6,98 | Přečteno: 270x | Diskuse| Ekonomika

Sven Subotič

Energetická politika EU a její dopady na ceny elektřiny

Evropská unie se od 90. let 20. století snaží omezit závislost energetiky na neobnovitelných zdrojích. Hlavním motorem tohoto úsilí je ochrana životního prostředí a především snaha omezit dopady klimatických změn.

16.11.2015 v 14:23 | Karma: 9,45 | Přečteno: 185x | Diskuse| Ekonomika
  • Počet článků 69
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 351x
Jsem soukromým investorem a jednatelem společnosti Aura Invest Group. Zabývám se investováním na globálních kapitálových trzích a investičním výzkumem.

Seznam rubrik

Oblíbené články